I TAKET LYSER STJÄRNORNA

Huvudpersonen är trettonåriga Jenna Wilson, vars mamma är döende i cancer. Hemma hos Jenna finns en rullator, en doseringslåda, en duschstol, peruker och anpassade möbler och skåp. Och mormor som lägger sig i, förändrar och påminner om att allting är långt ifrån bra.

Jenna är bara tretton år och i taket i hennes rum har hon och hennes mamma klistrat upp stjärnor som lyser i mörkret. Det ingen vet är att under en speciell stjärna har Jenna gömt en text. ”Om du dör mamma, då tar jag livet av mig”.

Hennes bästa vän heter Susanna och de hatar tjejen Ulrika, "Ullis Knullis" som går i deras skola. Hon bor i samma trappuppgång som Jenna. Hon festar ofta, dricker alkohol och röker. Jenna är kär i Sakke, och när Jenna frågar om de ska ut på dejt får hon syn på sin mamma. Jenna väljer att inte hälsa på henne, vilket slutar med att hon mår dåligt av det och inser att steget när Sakke försöker kyssa henne är för stort. När Susanna märker att Jenna börjar umgås med Ullis blir hon arg och de två vännerna bråkar i matsalen.

Jenna går från att vara ett barn till att växa till en ung kvinna.

En dag dör Jennas mamma. Världen rasar samman. Men en dag förstår Jenna att hon inte kan göra något åt det, och ändrar därför texten "Om du dör mamma, då tar jag livet av mig" till "Om du dör mamma, så lever jag kvar, för dig".

1 2 3 4 5


Kommentarer
Postat av: Anonym

haha asså vilma du berätta ju hela filmen ;D

2011-08-07 @ 20:37:37

Kommentera här snygging!:

Namn:
Kom ihåg mig? Din epost ser bara jag

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Komentar:

Trackback
RSS 2.0